X
تبلیغات

طراحی سایت

قالب وبلاگ

گروه روانشناسـی

طراحی سایت


گروه روانشناسـی
گُفتــار حَکیــمان اگـر دُرسـت باشـد دَرمان،وَ اگـر نادُرسـت باشــد، دَردِ جان اسـت
نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و دوم آبان 1391 توسط حسین ساعدی

به گفته یک روانشناس بالینی، کودکانی که عزت نفس پایینی دارند نسبت به افسردگی آسیب‌پذیرتر بوده و بیشتر به آن دچار می‌شوند.

دکتر محسن پهلوان در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه عزت نفس از دوران کودکی شکل گرفته و تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند، افزود: کودکان در سنین زیر شش سالگی عزت نفس خود را بر اساس خودپنداره‌ها از اینکه یادگیری‌شان چه قدر است و تا چه اندازه شعر حفظ کرده یا مهارت نقاشی را کسب می‌کنند، به عزت نفس دست می‌یابند.

وی ادامه داد: برقراری دوستی نیز یکی از عوامل مهم عزت نفس در کودکان است و کودکانی که روابط دوستی‌شان گسترده است بیش از دیگران عزت نفس دارند. همچنین این کودکان به راحتی با والدین خود کنار آمده و کمتر به دیگران پرخاش می‌کنند. علاوه بر آن به راحتی می‌توانند با دیگران رفتار محبت‌آمیز داشته و احساسات خود را نشان دهند.



برچسب‌ها: کودک, عزت نفس, افسردگی

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنجشنبه سی ام شهریور 1391 توسط حسین ساعدی


پژوهشگران علوم رفتاری می گویند نتایج بررسی های آنان نشان داده است که : گرچه مقدار کمی خجالت در کودکان قابل قبول است اما کودکان بسیار خجالتی بیشتر از همسن و سالان  خود در خطر مشکلات رفتاری هستند. این کودکان در به دست آوردن مهارت‌های یادگیری ضعیف‌تر از بقیه عمل می‌کنند و در مهد کودک بیشتر از سایرین در درس‌های ریاضیات و خواندن مشکل پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،   کودک خجالتى در موقعیت هاى ناآشنا و هنگام تعامل و گفت وگو با دیگران عصبى و مضطرب مى شود. یک کودک خجالتى، زمانى که تصور کند مورد توجه اطرافیانش قرار گرفته است، بى نهایت ناراحت و پریشان مى شود. یک کودک خجالتى ترجیح مى دهد شاهد بازى کودکان دیگر باشد، ولى خود به بازى آنها نپیوندد.

بیشتر کودکان در شرایط مختلف قدرى احساس خجالت و کمرویى مى کنند، اما کودکانى که این مشکل را به صورت حاد دارند، در تمام اوقات زندگى شان احساس خجالت و شرمسارى مى کنند.

این احساس نه تنها مى تواند بر رشد اجتماعى کودک تاثیرى منفى به جا گذارد، بلکه مى تواند موجب کاهش عملکرد تحصیلى و افت آموزش و یادگیرى او شود.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و هشتم خرداد 1391 توسط حسین ساعدی


محققان انگلیسی گفتند: ماهیت، عوامل ژنتیک و محیط زندگی کودک تاثیر زیادی بر رشد او نظیر قد، وزن و میانگین هوش و همچنین احتمال ابتلا به مشکلات رفتاری و روانی نظیر اوتیسم می گذارد.

محققان دریافتند که قدرت فاکتورهای محیطی کودکان در تعیین شخصیت هر یک از آنها در مقایسه با تاثیر DNA به میزان زیادی در سراسر جهان تفاوت دارد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان دانشگاه کینگز کالج لندن خصوصیات مرحله کودکی نزدیک به 45 کودک را در بین حدود ۶ هزار و 800 زوج دوقلوی همسان و غیرهمسان در سراسر انگلیس بررسی کردند تا دریابند که آیا ژن ها یا محیط زندگی آنها اهمیت بیشتری دارد.این محققان دریافتند: به عنوان مثال، 60 درصد رفتار کودکان در مدرسه در اکثر مناطق انگلیس بر اساس ژن ها بود اما محیط شهر لندن نقش بزرگتری ایفا کرد زیرا چه بسا سطح زندگی اجتماعی آن تا حد بسیار زیادی متفاوت است و این بدان معناست که دو قلوهای همسان در همان مکان بزرگ می‌شوند اما با دوستان متفاوتی آشنا می‌شوند که همین امر بر رفتار آنها اعم از مثبت یا منفی تاثیر می‌گذارد.اولیور دیونس سرپرست این تحقیقات گفت: محیط اجتماعی در انگلیس از نظر جغرافیایی متفاوت است و تفاوت راههای مراقبت بهداشتی و آموزشی را باید با محیط های طبیعی نظیر وضعیت آب و هوا و آلودگی زیستی مرتبط دانست.




برچسب‌ها: ژنتیک, محیط, رشد, کودک
نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و هشتم خرداد 1391 توسط حسین ساعدی


محققان در تحقیقات خود نشان دادند که به سادگی با گسترش فضای بین حروف در کلمات به طور قابل توجهی باعث افزایش سرعت خواندن و دقت در میان کودکان مبتلا به خوانش پریشی شدند.

محققان از طریق نصب ساده کتاب الکترونیک در رایانه و تکنولوژی های دیگر توانستند به کودکان به راحتی اجازه دستکاری فایل های متنی دهند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ خوانش پریشی، یا دش‌خوانی نوعی بیماری است که در آن فرد مبتلا در خواندن یا هجی کردن کلمات دارای مشکل است. این نا‌هنجاری آموزشی با دشوار بودنِ خواندن متن به دلایل دیگری چون آسیب‌های دیداری یا شنوایی یا تمرین نداشتن کافی برای مهارت خواندن متفاوت است چون این بیماری فقط به دلیل نقصان عصبی است که در مثال ‌های گفته ‌شده صادق نیست. پیش‌بینی می‌شود که ۵تا ۱۷ درصد جمعیت آمریکا به این بیماری دچار باشند.




برچسب‌ها: خوانش پریشی, کودک

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و هشتم خرداد 1391 توسط حسین ساعدی


اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان، در همه افراد در حدی اعتدال آمیز وجود دارد. در این حد به عنوان پاسخی سازش یافته تلقی می‌شود. تعاریف مختلفی از اضطراب ارائه شده است، اضطراب عموما یک انتظار به ستوه آورنده است، حالتی است که فرد خود را در مقابل یک موقعیت ضربه آمیز یا تهدید آمیز می‌بیند اما به وضوح منبع تهدید را حس نمی‌کند. در کودکان شیوه‌های مختلفی برای ابراز هیجان وجود دارد، در رفتارهای ظاهری بعضی کودکان هیچ گونه ترس و اضطرابی مشاهده نمی‌شود، اما رفتارهای اجتنابی نشان می‌دهند که مبین اضطراب عمیق آن‌ها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ اما بعضی دیگر کودکان اضطراب را به صورت بارزی نشان می‌دهند. بعضی دیگر در قالب خیالپردازی‌ها و خیالبافی‌های ترس آور به ابراز نگرانی واضطراب خود می‌پردازند. کودکان از حدود هفت – هشت ماهگی نسبت به غریبه‌ها احساس ترس می‌کنند و اصطلاحا پدیده «ترس از غریبه‌ها» در آن‌ها بروز می‌کند که پدیده‌ای کاملا طبیعی و ناشی از تحول‌شناختی و عاطفی کودک است.




برچسب‌ها: اضطراب, جدایی, کودک, دلبستگی

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و دوم اردیبهشت 1391 توسط حسین ساعدی

  مونیک لبورژو، استادیار این دانشگاه که هدایت این مطالعه را بر  عهده داشت، می‌گوید: مطالعه نتیجه می‌گیرد کودکان نوپای بین دو و نیم تا سه ساله که فقط یک چرت روزانه خود را از دست می‌دهند نشانه‌های اضطراب بیشتر، شادمانی و علاقه کمتر و درک ضعیف تری از چگونگی حل مساله‌ها را بروز می‌دهند. به گفته او: این یافته‌ها بیانگر آن است که خواب ناکافی القای حالت چهره کودکان نوپا را عوض می‌کند به این ترتیب که آن‌ها نسبت به واقعه‌های هیجان انگیز واکنش مثبت کمتری و نسبت به واقعه‌های ناامیدکننده واکنش منفی بیشتری نشان می‌دهند.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و یکم اسفند 1390 توسط حسین ساعدی


یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: کودکان چپ دست را به استفاده از دست راست وادار نکنید، چون هم باعث بدخطی او در آینده می‌شود و هم ممکن است دچار لکنت زبان شود.
 
به گزارش سلامت نیوز ، میترا حکیم شوشتری در گفت‌وگو با فارس در خصوص چپ دستی کودکان اظهار داشت: کودکان تا 8 سالگی، در استفاده از دست‌ها وضعیت ثابتی ندارند، در 4 تا 5 ماهگی از هر دو دست و بیشتر دست چپ استفاده می‌کنند.

وی افزود: در 6 ماهگی هر دو دست را به کار می‌گیرند و در 7 ماهگی از یک دست و به طور معمول دست راست و در 8 ماهگی از هر دو دست استفاده می‌کنند. آنها در 9 ماهگی یک دست و به طور معمول دست چپ و در 10 تا 11 ماهگی نیز یک دست و بیشتر دست راست را به کار می‌گیرند.



برچسب‌ها: اجبار, کودک, چپ دست, راست دست, لکنت زبان

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و یکم اسفند 1390 توسط حسین ساعدی


درصدی از کودکان در دوره ای از زندگی با مشکلات عاطفی یا رفتاری شدید مواجه اند این تخمین ها در وهله اول از گزارش های معلمان و والدین این کودکان به دست آمده است.

سید حمید حسینی توان، کارشناس ارشد روانشناسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بسیاری از مشکلات خاص کودکان در زمینه افسردگی، اضطراب، فشار روانی درونی، انزوای اجتماعی، پرخاشگری و بزهکاری است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر نگرانی خاصی را سبب شده است افسردگی دوران کودکی است کودکان افسرده ظاهری افسرده دارند، احساس غمگینی می کنند زود به گریه می افتند، تحریک پذیرند و افکار منفی درباره خود دارند.




برچسب‌ها: افسردگی, کودک

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه هفدهم اسفند 1390 توسط حسین ساعدی


   بازی درمانگردرواقع از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده می‌کند و تلاش می‌کند به تخلیه هیجانی او و حل و فصل مشکلات او درزندگی عادی‌اش بپردازد.بازی درمانی یکی ازروشهای مؤثر در درمان مشکلات رفتاری و روانی کودکان است. بطور کلی بازی نقش مؤثری دررشد کودک دارد و در خلال بازی می‌توان به بسیاری از ویژگی ها، مسائل و رشد کودک پی برد.بازی‌های کودکان مختلف ونوع ویژگی‌هایی که ازخود ظاهرمی‌سازند تفاوتهایی با یکدیگر دارند.

هرچند نوع بازیها در گروه‌های سنی و بچه‌های گروه سنی مشترکاتی دارد، اما نوع شرکت کودک در بازی اهمیت ویژه دارد. بازی درمانگردرواقع از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده می‌کند و تلاش می‌کند به تخلیه هیجانی او و حل و فصل مشکلات اودرزندگی عادی‌اش بپردازد.”ویرجبینا”و “اسكلاین” از بازی درمانگران مطرح در این زمینه هستند.




برچسب‌ها: بازی درمانی, درمان, بازی

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه دوازدهم اسفند 1390 توسط حسین ساعدی


بلوغ در یک نگاه کلی دو نوع است. جسمی و روانی. بلوغ روانی، مهم ترین شرط ازدواج موفق است که اگرچه به زیرمجموعه های زیادی تقسیم بندی می شود اما در یک نگاه کلی نشانه هایی دارد که باید به آنها توجه کنید.

1 – فرد برای کسب احساس امنیت، به فرد دیگری که او را واجد قدرت می پندارد وابسته می شود و تا حدی غیرقابل تصور به او می چسبد. در این حالت شخص یا فرد وابسته حتی خودانگاره اش را (تصویر و برداشتی که از خود دارد) از فردی که به او وابسته است می گیرد.


2 – در عمل اعتماد به نفس و عزت نفس ندارد.

3 – عواطف و اخلاق را فقط براساس خواسته های خود معنا می کند.



برچسب‌ها: نشانه, بلوغ روانی

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه دوم اسفند 1390 توسط حسین ساعدی


   تمامی اطلاعاتی را كه در اینجا به آن اشاره خواهیم كرد، یافته‌های كلیدی و تحقیقاتی در زمینه مغز و روانشناسی كودك است. داشتن یك كودك باهوش مزایای بی‌شماری دارد. آنها به راحتی دوران مدرسه را طی می‌كنند و موفق به دریافت بورس‌های تحصیلی می‌شوند و شما به‌عنوان یك پدر یا مادر می‌توانید به آنها افتخار كنید. آنها ممكن است به یك كار آفرین موفق و یا یك هنرمند تبدیل شوند و بتوانند مشكلات اساسی و جدی جهان را حل كنند. اگر چه ژن در میزان هوش كودك نقش مهمی دارد، اما عامل اصلی نیست و سرنوشت و تقدیر كودك نمی‌تواند فقط به ژن او مربوط شود. اگر باردار هستید و یا تصمیم به باردار شدن دارید، می‌توانید اطلاعات ویژه‌ای برای رشد مغز نوزاد در رحم مادر كسب كرده و با رعایت آنها، پرورش مغز و هوش نوزادتان را از زمانی كه در رحم شما است آغاز كنید. به‌طور خلاصه برای بالا بردن هوش كودك می‌توانید از راهكارهای زیر استفاده نمایید:



برچسب‌ها: هوش, کودک

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و هشتم بهمن 1390 توسط حسین ساعدی

هنگامی می‌گوییم فردی به بیماری  افسردگی مبتلا می‌شود، که علائم  خاصی را تقریبا در هر روز، در تمام طول روز، برای دو هفته یا بیشتر داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  اگر شما افسرده‌اید، ممکن است سر درد، درد‌های مبهم یا حاد یا مشکلات گوارشی و  جنسی داشته باشید. افراد سالمندتر مبتلا به افسردگی ممکن است احساس سردرگمی  یا مشکلاتی در تفهیم خواسته های ساده خود داشته باشند.

هر نوجوانی ممکن است دوره‌های گاهگاهی بدخلقی داشته باشد.

اما هنگامی که این احساسات ناتوان‌کننده می‌شود یا برای هفته‌ها یا ماه‌ها به طول می‌انجامد، ممکن است نشانه‌ای از افسردگی باشد.


علائم افسردگی نوجوانان

درصورتی که متوجه شدید حداقل ۳ مورد یا بیشتر از موارد ذیل بمدت دوهفته یا بیشتر ادامه دارد احتمال ابتلا به افسردگی نوجوانی وجود دارد:



برچسب‌ها: افسردگی, نوجوانان

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه یازدهم آبان 1390 توسط حسین ساعدی


  یکی از مهم ترین مباحث بهداشت روان، سلامت روان کودکان و نوجوانان است. از آن جا که دوران کودکی یکی از تاثیرگذارترین و حساس ترین مراحل زندگی است، توجه به بهداشت روان در این مرحله نیز بسیار حیاتی و با اهمیت است. زیرا شناسایی ورفع مشکلات رفتاری و شخصیتی در سنین پایین کمک بسیار بزرگی در شکل گیری شخصیت سالم افراد در بزرگسالی محسوب می شود. این در حالی است که طبق تحقیقات بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کودکان و نوجوانان به نوعی از مشکلات رفتاری و روانی رنج می برند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  کودکان نیز همچون بزرگسالان دچار آشفتگی‌های روانی _ رفتاری می‌شوند و این مسئله باعث تحقیقات و مطالعات دامنه‌داری در زمینه انواع این آشفتگی‌ها و تفاوت آنها با آشفتگیهای رفتاری _ روانی بزرگسالان و همچنین شیوه‌های درمانی این آشفتگیها شده است.

برخی ار این مشکلات و آشفتگیهای رفتاری _ روانی کودکان عبارتند از: اتیسم (autism) ، اختلالات یادگیری ، اختلالات توجه ، اختلالات دفعی ، ناخن جویدن و … . 



برچسب‌ها: والدین, کودک, اختلال, رفتاری, روانی

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه یازدهم آبان 1390 توسط حسین ساعدی


  بازی علاوه بر این که یکی از مولفه های تاثیرگذار در رشد و تکامل روانی - اجتماعی کودک است و کودک از این طریق یاد می گیرد که با محیط اطراف خود تعامل برقرار کند، شیوه ای موثر برای درمان برخی از اختلالات روانی کودک است. دکتر پیمان هاشمیان، فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان این مقدمه به خراسان می گوید: بازی ها چند دسته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان  بازی های «سازنده» مثل پازل یا لگو و بازی های «حرکتی» مثل دویدن و لی لی کردن هر یک در رشد بخشی از شخصیت کودک نقش دارد. در بازی های «وانمودی» کودک خود را جای فرد دیگری قرار می دهد و در خیالات خود بازی می کند. این نوع بازی ها در رشد تخیل کودک به ویژه در ۵ سال اول زندگی نقش مهمی دارد.



برچسب‌ها: بازی درمانی, درمان, اختلال, کودک

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه دوم مهر 1390 توسط حسین ساعدی


   شايد شما هم تاکنون در مواجهه با سوال کودکتان هنگام تماشاي يک فيلم يا مجموعه تلويزيوني خشن به اين جمله کليشه اي که «اينا همش فيلمه» بسنده و تصور کرده ايد کودک مي تواند ميان آن چه در قالب تلويزيون مي بيند با آن چه در زندگي جريان دارد، تمايز قائل شود. همين تصور اشتباه بعضي خانواده ها را داغدار کرده است که اخيرا اخبار مربوط به آن در رسانه ها انعکاس يافت.

واقعيت اين است که اين قبيل اتفاقات نه براي اولين بار است که رخ مي دهد و نه آخرين بار. رسانه ها با روان و ذهن انسان کاري مي کنند که ممکن است هرگز به عمق آن پي نبريم. تاثير رسانه گاه به صورت تقليد و الگوبرداري در بيشتر مواقع چنان نرم و ناخودآگاه است که کمتر کسي متوجه آن مي شود. بنابراين شايد ضرورت داشته باشد که با توجه به اتفاقات اخير، درباره تاثير رسانه  بر سلامت روان بيشتر بينديشيم و به آن اهميت دهيم.

شايد مهم ترين وظيفه ما در صفحه خانواده و سلامت آگاه کردن خانواده ها به اهميت تاثير فيلم ها، مجموعه ها و حتي آثار پويانمايي است که کودکان و نوجوانان روزانه در معرض آن هستند. لازم است خانواده ها محدود کردن ساعت تماشاي برنامه هاي تلويزيون و ممنوعيت تماشاي بعضي از فيلم ها را براي فرزندان خود از يک امر تشريفاتي به يک امر ضروري تبديل کنند. اين کار ميسر نيست مگر با افزايش آگاهي و اطلاعات والدين از قدرت رسانه ها و افزايش سواد رسانه اي مردم.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه نهم شهریور 1390 توسط حسین ساعدی


بر اساس تحقیقی تازه کارکرد ژنتیکی نوجوانانی که مادرانشان در زمان بارداری مورد خشونت خانگی قرار بگیرند، تغییر می‌یابد؛ به این معنا که تهدیدی که نوزاد در حالت جنینی تجربه می‌کند، می‌تواند در کل زندگی او تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله  ،  آیا مادرهای باردار احساسات خود را به جنین منتقل می‌کنند؟ این سوالی است که اخیرا دانشمندان پی‌گیری کردند. محققان دانشگاه کنستانس (Konstanz) آلمان به این نتیجه رسیدند که زنان بارداری که زیر فشار روحی هستند، این ناراحتی را به جنین خود منتقل می‌کنند. این انتقال در فعل و انفعالات  ژنتیکی و همچنین در رفتار بعدی این کودکان تاثیر می‌گذارد. دانشمندان برای انجام این تحقیق، ساختار ژنی کودکانی را زیر ذره‌بین بردند که مادرانشان در زمان بارداری قربانی خشونت در خانه بودند.





ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه یکم تیر 1390 توسط حسین ساعدی


  هانری والن(H. Wallon) روان‌شناس فرانسوی بزرگی است كه در طول سالیان دراز و در آثار ارزنده و متعددی به بسط و توسعه روان‌شناسی، خدمات ارزنده‌ای كرده است.

  والن در آغاز نوجوانی به عنوان پزشك در جبهه جنگ اول جهانی به معالجه و بررسی ضایعات عصبی و اختلالات ناشی از آن پرداخت و بر اثر مشاهداتی كه درباره مجروحین جنگ به عمل آورد، متوجه اهمیت دستگاه عصبی در زمینه رشد روانی گردید. صدمات جنگ، كنش‌های روانی افرادی را كه لطمه دیده بودند ضایع یا مختل می‌كرد و انگیزه روی آوردن والن به روان‌شناسی شاید ناشی از تجربیات این دوره از زندگی او باشد. پس از این دوره كه والن اولین كتاب خود را با عنوان "كودك ناآرام"، عنوانی كه ظاهری ساده دارد ولی كتابی فوق‌العاده دقیق و پیچیده است و ریزه‌كاری‌های دستگاه عصبی و اختلالات آن را نشان می‌دهد، منتشر می‌كند. اولین نظریات والن به صورت نهفته در این كتاب دیده می‌شود.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه یکم تیر 1390 توسط حسین ساعدی


  هنری والن[1]، از روان‌شناسانی است که مراحل تحول انسان را از تولد تا مرگ، به صورت یک نظام ارائه کرده است. در نظام تحول روانی والن، تداخل و درهم‌آمیختگی‌های پیچیده‌ای مشاهده می‌شود. هر مرحله از مراحل رشد، ریشه در مرحله قبلی داشته و نامربوط با مراحل بعدی نیز نیست. مبانی فکری پژوهش در نظام والن گسترده بوده و مانند نظام پیاژه[2] مقید به مرزهای مشخصی نیست. همچنین رشد داخلی و تاثیر محیط، ناپیوسته بوده و با جهش‌های پیش‌بینی شده همراه است.[3] 

   نظام‌ها، توصیف‌كننده جریانی از گام‌های متوالی تحول روانی در دوره‌های مختلف زندگی هستند. یك نظام سراسری، در زمره نظریه‌های كلان روان‌شناختی بررسی می‌شود و ارائه‌كننده چرخه بزرگ تحول روانی از آغاز تا مرگ است. حتی نظریه‌پردازان كلان، در گسترده‌ترین سطح یافته‌های خود نیز نتوانسته‌اند یك نظام سراسری تبیین كنند و نظام‌های موجود، تنها كوششی در پوشش دادن به این مفهوم هستند، كوششی كه بوهلر[4] از سال 1933 آغاز كرد و به فراگیرترین نظام عصر، یعنی نظام پیاژه منجر گشت.[5]

  والن، اولین پوشش چرخه بزرگ تحول روانی را با نام "زندگی روانی" ارائه كرد. وی از پزشکی به روان‌شناسی روی آورد، بنابراین نظام وی ابتدا بر مایه‌های عصب‌شناسی و نشو و نمای عصبی مبتنی بوده است. یعنی تحول روانی را با سبكی نزدیك به سبك عصب‌شناختی و فیزیولوژیك تبیین می‌كرد.
  اصول اولیه والن به جنبه‌های كنشی فعالیت انسان اشاره داشت. در این مرحله، وی با توجه به اصول سه‌گانه اولیه خود، مراحل نخستین زندگی را به برانگیختگی، هیجان‌پذیری و حسی – حركتی تقسیم كرد. پس از آن و با دگرگونی مفاهیم روان‌شناختی و نزدیك‌تر شدن والن به عوامل اجتماعی، اصول نظام والن از بازداری‌های كنشی فاصله گرفت و ابعاد مورد توجه وی به آگاهی، منش، تفكر، رفتار و هیجان تغییر كرد و والن نظام خود را به اصول پنج‌گانه مبدل كرد.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه یکم تیر 1390 توسط حسین ساعدی

دیدگاه رشدی، توسط ژان ‌پیاژه(Jean Piaget) نظریه‌پرداز سوئیسی مطرح شده است. مهم‌ترین مساله‌ای که پیاژه به آن می‌پردازد یافتن پاسخ این سوال است که شناخت آدمی از دنیایی که در آن متولد می‌شود و زندگی می‌کند چگونه حاصل می‌شود؟ پیاژه معتقد است رشد، مجموعه واحدی است که نمی‌توان جوانب مختلف آن را از هم جدا کرد. کودک در روند رشد، مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارد. پیاژه بر خلاف رویکرد روان‌سنجی که بیشتر به نمره‌های کمی افراد در آزمون  توجه داشتند به پاسخ‌های غلط کودکان و دلایل آن‌ها  توجه کرده و آن‌ها را وسیله‌ای برای شناخت فرایندهای درونی آنان قرار می‌داد. او به درست یا غلط بودن پاسخ‌ها توجه چندانی نداشته، بلکه به بررسی علل آن‌ها برای ارائه پاسخ‌هایشان پرداخت. او دریافت که هر کدام از گروه‌های سنی مختلف الگوهای معینی از پاسخ‌ها را ارائه می‌دهند و تفکر افراد در سنین مختلف با هم تفاوت‌های کیفی دارند و هرگز نباید کودکان را با هم مقایسه کرد.[1]
پیاژه در مطالعاتش در این زمینه به نتایج کلی زیر در مورد توانایی‌های شناختی دست یافت:
1. رشد عقلی از الگوهای مشخصی پیروی می‌کند و تصادفی نیست.
2. در تفکر کودکان خردسال‌تر، در مقایسه با کودکان بزرگتر تفاوت‌های کیفی وجود دارد.
3. هماهنگ با رشد شخص، ساخت‌ها و توانایی‌های شناختی جدید نیز رشد می‌کنند.
4. رشد عقلی در حدود سال‌های آخر نوجوانی کامل می‌شود.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه نهم اردیبهشت 1390 توسط حسین ساعدی


  دکتر فاطمه محرری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: نشانه های پرخاشگری كودكان، لجبازی، کتک کاری، گاز گرفتن و خراب کردن اشیاء است كه با افزایش سن، پرخاشگری فیزیکی کاهش و پرخاشگری کلامی در کودکان افزایش می یابد.


وی افزود: حفظ آرامش والدین، محروم سازی موقتی بلافاصله پس از پرخاشگری، آموزش روش های جایگزین به کودک (مانند نفس عمیق کشیدن و صحبت کردن) به جای پرخاشگری، آموزش روش های کنترل رفتاری به ویژه در کودکان 4 ساله بهترین راهکار برای مقابه با این پدیده رفتاری در کودکان است.

دکتر فاطمه محرری با اشاره به این که پرخاشگری در برخی کارتون ها ، فیلم ها و بازی های یارانه ای در افزایش پرخاشگری کودک تاثیرگذار است، اظهار داشت: والدین سعی کنند میزان استفاده از این وسایل را محدود و از روش های جایگزین و فعالیت های متنوع که کودک را مشغول می کند، استفاده کنند.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه هشتم اسفند 1389 توسط حسین ساعدی


 در طول چند دهه گذشته، انجام تحقیقات متفاوت نشان می‌دهد سال‌های اولیه زندگی یک کودک تاثیر بسیاری روی شخصیت، سلامت ذهنی و حتی سلامت جسمی او دارد.

 اکنون گروه دیگری از تحقیقات که توسط استاد روانشناسی داریا ناروائز صورت گرفته نشان می‌دهد هر چه قدر یک فرد در دوران نوزادی و سال‌های اولیه زندگی خود عشق و محبت بیش‌تری از جانب والدین خود دریافت کند و رابطه مثبت‌تری با آن‌ها داشته باشد، به همان اندازه در زندگی آینده باهوش‌تر و مهربان‌تر می‌شود و نسبت به دیگران توجه بیش‌تری از خود نشان می‌دهد.

در این مطالعات سه موضوع کاملا متفاوت مورد توجه دانشمندان قرار گرفت. اول شیوه‌های متفاوت تربیتی والدین در آمریکا و چین مقایسه شد. در مطالعه دوم زندگی تعداد زیادی از مادران نوجوانی بررسی شد که در یک پروژه بزرگ پیشگیری از سوء استفاده کودکان شرکت داشتند. در مطالعه سوم هم چگونگی رفتار پدر و مادرهای کودکان سه ساله با آن‌ها به دقت مورد ارزیابی قرار گرفت.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوم اسفند 1389 توسط حسین ساعدی


 قصه ها برای کودکان خردسال فقط یک محرک روانی و شنیداری نیستند، بلکه کارکردهای فراوانی برای این گروه از کودکان دارند .
 
اکثر ما در کودکی ها ی خود روزهایی را به یاد می آوریم که بزرگترها برای سرگرم کردن و یا کوتاه نمودن شب های بلند زمستان با قصه، مثل و چیستان اعضای خانواده را گرد هم می آوردند و لحظات استثنایی و دلپذیری را در پس این داستانهای راز گونه و پر معنا فراهم می کردند لحظاتی که تا کنون در یاد و خاطره باقی مانده است.
نویسندگان حوزه کودک و نوجوان هم چنین روانشناسان رشد بر این عقیده هم رای هستند که قصه-ها برای کودکان خردسال فقط یک محرک روانی و شنیداری نیستند، بلکه کارکردهای فراوانی برای این گروه از کودکان دارند .
کودکان از طریق قصه ها با محیط پیرامون خود آشنا میشوند. هر قصه ای میتواند فضایی را به وجود بیاورد که کودکان هنگام رویارویی با نمونه های واقعی، رفتار و واکنش مناسبی را از خود نشان دهند.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه بیستم بهمن 1389 توسط حسین ساعدی


كودكی، در ساده‌ترین بیان و به عنوان یك گستره سنی متمایز از دوره‌های دیگر زندگی، به دوره‌ای که از تولد تا نوجوانی ادامه دارد اطلاق می‌گردد. نیازهای آموزشی برای مشخص كردن چرخه‌های آموزشی به دوره‌های پی‌درپی كودكی اول، دوم و سوم متوسل شده‌اند. كودكی به سه دوره كوچكتر تقسیم می‌شود:

كودكی نخست(از تولد تا حدود دو سالگی)
کودكی میانه(از دو سالگی تا شش سالگی)
كودكی پایانی(از شش سالگی تا دوازده سالگی)


كودكی نخست  
  كودكی نخست به بخشی از كودكی اطلاق می‌گردد كه از تولد تا زبان باز كردن ادامه دارد و به اعتبار فقدان ظرفیت استفاده مؤثر از گفتار، این دوره را می‌توان دوره پیش‌كلامی و به دلیل شكل‌گیری ساخت‌های ایجادكننده امكان فهمیدن و فهماندن بدون استفاده از گفتار بنابر سازه دریافت و واكنش بر اساس تجهیزات حسی – حركتی، دوره حسی – حركتی نامید.
  پس از پشت سر گذاردن موقعیت درون‌رحمی، نوزاد كه وابستگی ...



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه بیستم بهمن 1389 توسط حسین ساعدی


 شنیدن اولین کلمات از زبان کودک یکی از شیرین ترین و به یادماندنی ترین لحظات زندگی هر پدر و مادری است.


اما این مرحله شیرین از زندگی کودک نقشی مهم و حیاتی نیز دارد، چرا که کوچک ترین بی توجهی به مشکلات آن می تواند تبعات بسیاری در پی داشته باشد.

سعیده احمدی، کارشناس ارشد گفتار درمانی در این باره به «جام جم» می گوید: «گفتار درمانی یکی از شاخه های علوم توانبخشی است که برای کمک و درمان اختلالات گفتار و زبان مانند لکنت مورد استفاده قرار می گیرد.»

وی به برخی موارد اختلالات گفتاری اشاره می کند و توضیح می دهد: «اختلال یادگیری زبان به این معنی است که بعضی بچه ها دیر شروع به حرف زدن می کنند و برای این کار به کمک های تخصصی نیاز دارند. البته معمولا بچه هایی که اختلال یادگیری زبان دارند، در مدرسه هم با مشکل مواجه خواهند شد. چون زیربنای یادگیری خواندن و نوشتن، زبان است.

در این موارد نیز «گفتاردرمانگر» در بخشی که مشکل زیربنای زبانی دارد، می تواند به کودک کمک کند.»

وی ادامه می دهد: «اختلالات تلفظی هم از دیگر مشکلات است.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه شانزدهم بهمن 1389 توسط حسین ساعدی

فرآیندهای عالی ذهن انسان را باید به صورت سیستم‌های پیچیده کارکردی(complex functional system) نگریست که منشا اجتماعی ـ   تاریخی دارند و از لحاظ ساختار به یاری عامل واسطه‌ای(یعنی وسیله کمکی زبان، به عنوان ابزاری مناسب) نیازمندند و از لحاظ شیوه عملکرد، خودنظم‌بخش(self regulating) هستند.
[1]

  تمام جوامع انسانی دارای زبان هستند. زبان، بارزترین خصوصیت آدمی است و چهار عملکرد اساسی دارد: امکان انتقال مفاهیم را میسر می‌کند؛ درک اجتماع و فرهنگ را برای انسان امکان‌پذیر می‌کند؛ کمک به برقراری روابط اجتماعی می‌کند؛ به انسان کمک می‌کند تا امور را در مقوله‌های زبانی طبقه‌بندی کند. کارکرد اصلی زبان، برقراری ارتباط با دیگران(تبادل افکار) بوده و مهم‌ترین نقش را در کیفیت اجتماعی شدن و ارتباط‌های میان افراد ایفا می‌کند.
  کودکان به کمک زبان، نیازها، حالات درونی و نگرش‌هایشان را به دیگران تفهیم می‌کنند. زبان به کودکان کمک می‌کند تا فرهنگ و جامعه خود را بشناسند.[2]
 
رشد زبان
  کودکان به سرعت حیرت‌آوری زبان می‌آموزند، بخصوص پس از گفتن اولین کلمات و معمولا اولین کلمات را در اواخر نخستین سال زندگی به زبان می‌آورند. همچنان‌ که کودکان به قواعد نحوی(ترکیب کلمات و تشکیل جمله) جمله‌ها تسلط می‌یابند، درکشان از معنای کلمات و جملات(معناشناسی) نیز به سرعت افزایش می‌یابد و از آنچه می‌گویند و درک می‌کنند می‌توان فهمید که واژه‌های بیشتری می‌دانند.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه هشتم بهمن 1389 توسط حسین ساعدی

فهرست مطالب:

  1. سه نمونه از مراجعات

  2. سنين نوجواني و بلوغ

  3. خصوصيات عاطفي و رواني دوره نوجواني و بلوغ

  4. چند توصيه به والدين و مربيان جهت کاستن مشکلات نوجوانان

    دو نمونه از مراجعه والدين نوجوانان به كاشناس:

  • مورد اول:

مادر نوجوان: نمي‌دانم چه اتفاقي براي دخترم افتاده كه به كلي عوض شده است.

كارشناس: منظورتان چيست؟

مادر نوجوان: كم غذا مي‌خورد. هميشه دوست دارد امر و نهي كند. به جاي اينكه درسهايش را بخواند علاقمند است شعر و قصه بخواند زود عصباني مي‌شود.

كارشناس: دختر خانم شما چند ساله است؟

مادر نوجوان: چهارده سال

كارشناس: ...


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه هشتم بهمن 1389 توسط حسین ساعدی


تشخیص بیماری ها و جلوگیری از بروز آنها مستلزم داشتن اطلاعات کافی از روند طبیعی رشد GROWTH وتکامل DEVELOPMENT می باشد گرچه این مراحل از هم قابل تفکیک نیستند ولی تخم گشنیده شده زندگی آمبریونی وفتال را گذرانده و سپس دوره های شیر خواری- کودکی وادولسانس را طی می نماید رشدو تکامل دستگاههای مختلف به طور مستقل انجام نمی گیرد بلکه نتیجه تاثیر متقابل عوامل ژنیتیک و محیطی و تغذیه ای اقتصادی-اجتماعی ،هیجانی و تروما شیمیایی-عفونی-ایمونولوژیک و تربیتی دارد.

اصطلاح رشد به آثاری گفته میشود که باید با تعیین اندازه عضو مشخص می گرددو تکامل تغییرات عمل بدن است ولی چون این دو را نمی توان از هم تفکیک نمود اصطلاح رشد و تکامل را بکار می برند و عبارت است از مجموعه عوامل ژنیتیک محیطی-تغذیه ای-تروماتیک-تربیتی است که از موقع لقاح تا هنگام بلوغ در کودک تغییرات ایجاد می کند.

رشد و نمو فیزیکی:

اصطلاح طبیعی که در مورد رشد و نمو مورد استفاده قرار می گیرد صحیح نبوده و بهتر است اصطلاح میانگین AVERAGE بکار رود. تفاوت زیادی بین اصطلاح میانگین و طبیعی وجود دارد. میانگین عبارت است از مجموع کل اعداد تقسیم بر تعداد آنها می باشد.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه پنجم بهمن 1389 توسط حسین ساعدی


پسران و دخترانی که بین کودکی و بزرگسالی قرار گرفته‌اند، دوره نوجوانی را می‌گذرانند. در زندگی هر فرد زمانی فرا می‌رسد که جسم و روانش از حالت کودکی به بزرگسالی تغییر می‌یابد. در نظر اول شاید این دگرگونی چندان قابل ملاحظه نباشد اما اختلاف آشکار آن با دوره‌های کودکی از لحاظ وضع ظاهر، رفتار و حالت‌های روانی کاملا محسوس است. احساس نوجوان این است که او دیگر آن کودک دیروز نیست. اینک چیزهایی را احساس می‌کند که در گذشته هیچ احساسی از آن‌ها  نداشت یا قادر به انجام دادن اموری است که قبلا از انجام آن‌ها ناتوان بود. خلاصه در تن و روان خود دگرگونی‌هایی می‌بیند که برایش تازگی دارند و این دگرگونی‌ها آن قدر ادامه پیدا می‌کنند تا برای نوجوان رفتاری همانند بزرگسالان به وجود آورند.[1] مواجهه با تحولات گسترده فیزیولوژیک، شناختی، هیجانی و اجتماعی در نوجوان غیرقابل تردید است؛ اما باید از خود سوال کنیم که این تظاهرات چه موقع آغاز می‌شوند و چه زمانی به پایان می‌رسند. پاسخ دقیق به این سوال‌ها کار آسانی نیست.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه پنجم بهمن 1389 توسط حسین ساعدی


برای تجسم مفهوم نوجوانی، اتومبیلی را که در جاده‌ای آسفالتی و عریض، با سرعت در حال حرکت است در نظر بگیرید. راننده پس از طی مسافتی بدون علایم هشدار دهنده کافی، ناگهان در مقابل خود جاده‌ای خاکی و پردست‌انداز مشاهده می‌کند، بلافاصله سرعت خود را کم کرده و با احتیاط کامل از کنار موانع و دست‌اندازها عبور می‌کند. سلامت راننده در گرو مشاهده دقیق موانع، تنظیم سرعت، صبر و خویشتن‌داری وی است وگرنه امکان هرگونه تصادم، اصطکاک و آسیب‌دیدگی به شدت وجود دارد. اگر در مثال فوق، جاده زندگی جایگزین شود؛ دوره نوجوانی همان بخش خاکی و پردردسر مسیر حرکت اتومبیل است. طبیعی است آن‌هایی موفق می‌شوند دست در دست نوجوانان این مسیر را به سلامت و با امید به آینده‌ای روشن طی نمایند که ضمن شناخت کامل مسیر، شکیبایی و تفاهم پیشه سازند.

  با وجود چنین اهمیت و حساسیتی، تا قبل از قرن بیستم، کسی نوجوانی را به عنوان دوره‌ای از مراحل تحول رشد مطرح نمی‌کرد؛ کودکان بلافاصله بعد از بلوغ به جهان بزرگسالان قدم می‌نهادند. اما امروزه می‌دانیم چنین دیدگاهی ناعادلانه است؛ درست زمانی که نوجوان با سرعت بی‌سابقه‌ای بلوغ جسمانی را می‌گذراند و درصدد کسب هویت نیز هست، اجتماع از او می‌خواهد که مستقل باشد، روابطش را تغییر دهد و سازگاری جنسی و آمادگی شغلی داشته باشد. در جامعه امروزی حتی مراسم آیینی به منظور اعلام ورود به جامعه بزرگسالان که در گذشته انجام می‌شد نیز، به دست فراموشی سپرده شده است؛ چون به نوجوان این حق داده می‌شود با برخورداری از فرصت کافی برای ایجاد شرایط تحول و پس از کسب آمادگی‌های لازم قدم در بزرگسالی بگذارد.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و پنجم دی 1389 توسط حسین ساعدی


 آرنولد گزل(A. Gesell) یکی از مشهورترین روان‌شناسان آمریکایی است که سال‌ها رییس کلینیک رشد کودک دانشکده پزشکی دانشگاه ییل در آمریکا بوده است. گزل جزء گروه روان‌شناسانی است که معتقد به مکتب رشد داخلی هستند.[1]
  او در آمریکا بزرگ شده و در شرح حالی که از خود نوشته، توضیح داده است که چگونه رشد و نمو او تحت تاثیر وجود تپه‌ها، دره‌ها و آب و هوای نسبتا متغیر دارای فصول جدا و متعددی‌ قرار گرفته که به طرزی خاص بسیار خوشایند و جالب توجه بوده و به پاس تغییر مکرر و متوالی، مورد تاکید قرار گرفته است.[2]
  گزل تحت تاثیر این طبیعت، آب و هوا و فصل‌های متغیر محل زندگی‌اش و زیبایی‌هایی که او در فرآیندهای رشد دیده، از زبانی مشابه زبان طبیعت در "تبیین فرآیند رشد" استفاده کرده است.[3]
  گزل به عنوان یکی از مشهورترین روان‌شناسان آمریکا و پیشگام مکتب رشد داخلی، عقیده‌اش بر این پایه بود که «رشد داخلی، یعنی تغییرات ساختی که تابع خصوصیات کروموزومی سلول بارورشده هستند و البته محیط نیز سهمی اساسی در این تغییرات دارد». گزل قلمرو مطالعات خود را رشد کودک از حد زندگی جنینی تا نوجوانی با تاکید بر دوره شیرخوارگی قرار داد. او براساس این بازخورد علمی در سال 1911 کلینیک رشد کودک دانشگاه ییل را در نیوهیون تاسیس کرد و تا سال 1948 که بازنشسته شد همچنان ریاست آن را بر عهده داشت.[4] گزل را به عنوان پدر روان‌شناسی کودک می‌شناسند. او در زمینه روان‌شناسی کودک، متجاوز از 15 جلد کتاب نوشت و این رشته از روان‌شناسی را به درستی به مردم عادی و به خانواده‌ها معرفی کرد.[5]


ادامه مطلب
.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک